Wij zoeken niet alleen raadsleden, maar ook een nieuwe lijsttrekker voor onze fractie. Ben jij maatschappelijk betrokken, groen, sociaal en progressief gedreven, en wil je je inzetten voor je directe woon- en leefomgeving? Stel je dan kandidaat voor een van deze twee functies.

Als lijsttrekker of raadslid ben jij een initiatiefrijk, daadkrachtig, constructief en creatief onderdeel van de GroenLinks-fractie in onze gemeente. Met jouw politiek-strategische inzicht onderhandel je voor en achter de schermen om samen met de fractie en samen met de raad een groene en eerlijke gemeente te maken van Waalre.

Als volksvertegenwoordiger laat jij de stem van de inwoners horen op een heldere en doortastende manier. Je wilt en kan inwoners betrekken bij de Waalrese politiek door ingewikkelde stukken te vertalen naar de dagelijkse leefwereld van mensen en door naar hen te luisteren. Je kan goed netwerken en staat midden in de samenleving.

Onze fractie

We willen na de verkiezingen aan de slag met een nieuwe, inspirerende fractie die weet van aanpakken, goed kan samenwerken, en actief verder wil borduren op de constructieve ingeslagen weg die de raad een tijdje geleden samen met het nieuwe college nam.

GroenLinks Waalre gaat altijd voor de inhoud. We zijn eerlijk en kritisch, en zoeken actief naar de beste oplossingen die eerlijk, redelijk en rechtvaardig moeten zijn. Onze kritische blik wordt misschien niet altijd gewaardeerd, maar wij zien het als onze plicht en onze missie op te komen voor álle inwoners in onze gemeente (niet alleen degenen die zich al prima kunnen redden), én voor onze natuur. Geen voorspelbare '8-9' stemmingen meer, maar al debatterend actief zoeken naar de beste oplossingen! Op inhoud.

Onze fractie bestaat uit raadsleden en fractievertegenwoordigers die de onderwerpen en aandachtsgebieden onderling verdeelt.

Waarom raadslid worden?

Waarom zou je raadslid willen worden? De grootste drijfveren om raadslid te worden zijn:

• Leveren van een belangrijke bijdrage aan de samenleving;

• Vertegenwoordigen van inwoners;

• Vergroten van je netwerk

• Zelfontwikkeling: het gebruiken en ontwikkelen van talenten (presenteren, debatteren, netwerken, strategisch denken, tactisch handelen).

Daarnaast krijgen raadsleden ook een vergoeding voor hun tijd en inzet.

Sollicitatieprocedure

Herken jij jezelf in dit geschetste profiel en wil jij je inzetten voor een rechtvaardig en groen Waalre? Heel fijn! We nodigen je van harte uit voor 1 september jouw motivatie om je kandidaat te stellen op te sturen naar kandidatencommissie@groenlinkswaalre.nl, samen met deze vier documenten (waarvan twee formulieren):

Motivatie ('plaatsingsformulier')

C.V.

Integriteitsverklaring

Bewilligingsformulier

De selectie vindt plaats door de kandidatencommissie. De kandidatencommissie beoordeelt de brieven en voert met alle kandidaten een gesprek over integriteit en hun ambitie. Het gesprek voor de verkiesbare plaatsen 1 t/m 5 betreft uiteraard ook geschiktheid voor het raadslidmaatschap. Wellicht volgt daarna nog een tweede gespreksronde.

De eerste gesprekken vinden plaats op 26 september 2021. Na deze gesprekken zal de kandidatencommissie aan elke kandidaat melden welke plaats de kandidaat op de voorlopige lijst heeft. De kandidaat kan dan eventueel nog besluiten af te zien van kandidaatstelling.

Daarna presenteert de commissie de kandidatenlijst aan het bestuur van GroenLinks Eindhoven. Deze legt de lijst met motivering voor aan de Algemene Ledenvergadering die op 13 november 2021 de definitieve lijst vaststelt. De kandidatencommissie bestaat uit Hetty Tindemans (voorzitter), Laura van Hazendonk (secretaris) en Joery Martens.

Meer informatie?

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Hetty Tindemans via kandidatencommissie@groenlinkswaalre.nl. Sollicitaties welkomen we ook via hetzelfde emailadres. We kijken uit naar je sollicitatie!

Bijlagen: profiel, bewilligingsformulier, integriteitstoets en tijdlijn